^Нагору
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

Мистецтво управління колективом сучасного дошкільного навчального закладу

Тренінг для керівників дошкільних закладів

 

Автори: завідувач Чаварга Ольга Юріївна,
вихователь-методист Тулай Олена Юріївна
ДНЗ №29 «Дивосвіт» м.Ужгород Закарпатської області.
 

Мета. Поглибити знання учасників тренінгу про культуру взаємодії та спілкування, про чинники, які впливають на успішне управління колективом сучасного дошкільного навчального закладу, підвищити рівень професійної компетентності завідувачок і вихователів-методистів.
Контингент: завідувачки та вихователі-методисти дошкільних закладів.
Тривалість заняття: 80 хвилин.

Оснащення: бутафорне дерево, стікери, картки з текстом «Для мене робота в дошкільному закладі – це…», картки з текстами «Випадки з життя закладу», аркуші А3, картки з текстами «Проблемні люди», тест «Визначення ефективності стилю керівництва», зображення чотирьох глечиків.
Вправа 1. Знайомство – 5хв. (Звучить мелодія.)
Тренер: Чуєте, яка чудова музика лунає для нас? Тут багато світла, тепла і добра. У нашому закладі працюють добрі та ввічливі люди. Ми радо вас вітаємо і сподіваємося, що ви відчуваєте позитив, який панує в нашому колективі. Для створення чудового настрою ми вам пропонуємо подивитися в очі одна одній щиро, тепло, посміхнутись і сказати комплімент. Наша зала наповнилась усмішками, теплом, любов’ю, повагою, добротою, і саме тому ми потрапили в «Райський сад». Походжаючи в ньому, можна бачити велику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, яблук різних сортів, слив, груш, полуниць, суниць, кавунів, динь, ківі, авокадо, гранатів, бананів тощо. Оберіть один із фруктів і дайте відповідь на запитання «Який я фрукт?».
Дайте собі характеристику через метафору: Якби ви були фруктом, то яким? Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо. (Кожен, асоціюючи себе з певним фруктом, розповідає, який він.)
Тренер. От ми з вами краще познайомились і більше дізнались один про одного. Тепер можемо розпочати наше заняття-тренінг.
Вправа 2. Ознайомлення з основними правилами тренінгу – 2 хв.
/Правила на моніторі – зачитують учасники тренінгу./
Вправа 3. «Очікування» – 2 хв.
Мета. Визначити сподівання й очікування учасників тренінгу.
Хід вправи. Учасники на листочках-стікерах записують свої сподівання та очікування від тренінгу. Потім, оголошуючи їх, чіпляють на дерево в «Райському саду».
Вправа 4. «Продовж речення» – 5 хв.
«Для мене робота в дошкільному закладі – це …».
Продовжте речення і прочитайте.
Вправа 5. «Випадки з життя дошкільного закладу» – 5 хв.
Мета. Віднайти найефективніший стиль керівництва у практиці управлінської діяльності.
Хід вправи. Учасники об’єднуються у 5 груп за принципом робочих днів тижня.
Кожна група одержує картку з описаною ситуацією.
Інструкція: побудуйте взаємодію учасників та завершіть її.
1. Про переведення дитини
2. Некоректне звернення до дитини
3. Про оздоровлення
4. Про конкурс
5. Про меблі для приміщення
Підсумок. Чи задоволені ви тим, як ви вирішили ситуації? Який стиль найефективніший?
Вправа 6. Проект «Новачок у колективі» – 10 хв.
Мета. Зорієнтувати учасників групи на психологічну підтримку молодого спеціаліста на етапі адаптації до умов професійної діяльності.
Матеріал: аркуші А3, фломастери (ручки). Учасники об’єднуються у дві групи.
Завдання. Розробити заходи, які можна було б провести у колективах для того, щоб молодий спеціаліст якомога швидше міг адаптуватися до умов професійної діяльності. Продумайте, хто ці заходи повинен організувати.
Презентація проекту
/Одна група робить презентацію свого проекту, друга її доповнює./
Обговорення:
Чи можна ваш проект втілити в життя?
Що ви хотіли б змінити віднині?
Висновок. Зачитати орієнтовний проект /з монітора/.

Вправа 7. «Проблемні люди» – 10 хв.
Мета. Відшукати прийоми реагування на різні типи проблемних людей. /Робота в парах./
Хід вправи. У кожному колективі є проблемні люди, яких можна об’єднати у групи певного типу. /Кожна пара отримує опис певного типу проблемних людей./
Завдання. Написати і зачитати реакцію на даний тип проблемних людей.
Висновок. Зачитати реакції на даний тип проблемних людей /з монітора/.
Вправа-модель 8. «Згуртований колектив дошкільного закладу» – 10 хв.
Мета. Визначити ознаки згуртованого колективу.
Учасники об’єднуються у дві групи. Одна група робить презентацію, друга доповнює.
Тренер. Одне з найважливіших завдань керівника навчального закладу – згуртувати членів педагогічного колективу задля досягнення спільної мети. Адже від цього залежить рівень роботи навчального закладу. Керівник має бути психологом. Від стилю його керівництва, культури управлінської діяльності залежить, чи буде колектив згуртованим, дружним, чи вдасться створити у навчальному закладі те творче середовище, яке сприятиме розвитку індивідуальних здібностей кожного працівника.
Висновок. Зачитати ознаки згуртованого колективу /з монітора/.

Ознаки згуртованого колективу:
1) наявність спільної мети;
2) взаємодія всіх членів колективу у процесі досягнення мети;
3) спільні інтереси, ідеали, принципи;
4) сумісність і взаємодоповнюваність характерів, темпераментів;
5) здатність колективу приймати спільне рішення;
6) колегіальність, доброзичливе ставлення один до одного;
7) колективна солідарність;
8) довіра один до одного, дружня атмосфера;
9) відкрите спілкування між членами колективу та адміністрацією;
10) раціональне використання індивідуальних здібностей членів колективу;
11) неформальний колективний контроль за розв’язанням спільних завдань.

Вправа 9. «Ефективний управлінець» – 5 хв.
Мета. Визначити основні характеристики (особисті та ділові), які притаманні ефективному керівнику.
Матеріал: аркуші А3, фломастери.
Учасники об’єднуються у дві групи і записують основні характеристики, які притаманні ефективному керівнику (особисті та ділові).
Висновок. /Зачитати з монітора./

Особисті:
- Інтелект
- Ініціатива
- Естетичність
- Чесність
- Довіра до підлеглих
- Здатність вести за собою
- Комунікабельність
- Доброзичливість
- Впевненість у собі
- Незалежність
- Креативність
- Кмітливість

Ділові:
- Компетентність
- Вимогливість
- Критичність
- Самокритичність
- Новаторство
- Професійна грамотність
- Провідник педагогічної майстерності
- Уміння організовувати
- Стратег
- Діловитість
- Оперативність
- Психологічний такт
- Холоднокровність у кризових ситуаціях
- Уміння знайти компромісне рішення

Вправа 10. Тест «Визначення ефективності стилю керівництва» – 5 хв.

Вправа 11. «Зворотний зв’язок» – 5 хв.
Методика «Чотири глечики»
Хід вправи. На столах стікери чотирьох кольорів (по комплекту на кожного учасника). На дошці виставляють чотири картонні глечики таких самих кольорів. Учасники роблять свої записи і «складають» у глечики з написами:
• «Мені сподобалось…»;
• «Мені не сподобалось…»;
• «Я замислилася…»;
• «У майбутньому мені хотілося б…».

Вправа 12. «А наостанок я скажу…» – 3 хв.
Відповісти на запитання:
• Що нового ви дізналися з нашої спільної роботи?
• Чи вважаєте ви інформацію, отриману на занятті, актуальною і потрібною?
• Чи здійснилися ваші очікування?

Copyright © 2013.